1 lut 2016

#Dobry_Ojczysty ... - Imiesłowy cz. 1.

Używanie imiesłowów może świadczyć o inteligencji człowieka - o tym, że ma np. wyższe wykształcenie, jest oczytany, posiada bogaty zasób słownictwa. Tak przynajmniej twierdził jeden z moich wykładowców. Nie znalazłem badań naukowych potwierdzających tę tezę. Niemniej stwierdzam, iż powszechnie nie stosuje się imiesłowów w mowie. W piśmie czasami się zdarza.


Imiesłowy są trudne - moja opinia, oparta na praktyce, nie tylko nauczania, ale własnego uczenia się przede wszystkim.

Co to jest imiesłów?

Najprościej - forma czasownika, przypominająca przymiotnik lub przysłówek.

Jak poradzić sobie z imiesłowami?

Wspominałem, imiesłowy są trudne. W sumie to tworzenie imiesłowów. Niemniej postaramy się je okiełznać.
Zatem garść potrzebnych informacji na początek:
1. Aspekt czasownika - informuje nas czy czynność, o której mowa, była/jest/będzie zakończona lub nie.
Np. Pisałem list. (Nie wiemy jednak, czy go skończyłem).
Napisałem list. (Pisałem i skończyłem.)
Będę czytał książkę. (Jednak nie wiem, czy ją skończę).
Przeczytam książkę. (Przynajmniej zakładam, że czynność zostanie zakończona).

2. Czasowniki przechodnie - to te, od których można utworzyć stronę bierną (np. od obejść się nie da, o czym szerzej pisałem tutaj).

Podział imiesłowów

Imiesłowy dzielimy na przymiotnikowe oraz przysłówkowe. Te pierwsze z kolei na czynne oraz bierne, a te drugie (czyli przysłówkowe) na współczesne i uprzednie.

Ciąg dalszy nastąpi... Niebawem! :)